سرمایه سازی شبکه های خانگی از غفلت رسانه ملی
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر خبر ناب به نقل از خبرآنلاین - در ابتدای ظهور این پلتفرم ها خبری از تولید نبود و مدیران این شبکه ها برای دیده شدن، صرفا به انتشار و بازنشر آثار سینمایی و سریال های قدیمیِ صداوسیما و البته خارجی بسنده می کردند. پس از مدتی مدیرانِ این پلتفرم ها با شعارِ « دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور» و تلاشی مضاعف، سعی کردند علاوه بر پخش محتواهای بازنشری اقدام به تولید آثار اختصاصی کنند و علاوه بر کسب درآمد، برای رقبای خود در این مدیوم خط و نشان بکشند.
سیاست روز نوشت: الحق که موفق بودند، با مدیریتی مثال زدنی و پشتکاری عجیب و با ارتباطاتی زیرپوستی کار را به جایی رساندند که در حال حاضر پلتفرم های نمایش خانگی علاوه بر اینکه برای یکدیگر خط و نشان می کشند و رقیب هم محسوب می شوند با اختلاف زیاد، چندین سال است که صداوسیما را پشت سر گذاشته اند و در صدر جدولِ آثار پر مخاطب جولان می دهند. آثار تولیدی صداوسیما افت محسوسی داشته و در کش و قوس های سال ۱۴۰۰ تا به امروز، با طرد شدن بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان و مجریان و حتی بازیگران مطرح از این سازمان، روندِ رو به افولی را در پیش گرفت و همین مساله باعث شد که پلتفرم هایی همچون فیلیمو، فیلمنت و نماوا به راحتی گوی سبقت را از رسانه ملی بربایند و حتی به حد و اندازه ای برسند که دیگر سازمان را در قامت یک رقیب، قبول نداشته باشند. البته شاید رسانه ملی در برخی مسائل حق داشت که دست به حذف برخی بزند اما ادامه آن توجیه پذیر نبود.
این روزها «جوکر۲» به تهیه کنندگی و کارگردانی و اجرای احسان علیخانی از پلتفرم فیلیمو در حال پخش است. رئالیتی شویی که در فصل اول مورد استقبال پرشور مخاطبان قرار گرفت و عوامل را مجاب کرد که هرچه زودتر دست به کار شوند و فصل دوم آن را برای مخاطبان تهیه و تولید کنند و به انتشار برسانند.
رئالیتی شویی که به کارگردانی احسان علیخانی به راحتی توانست جای خود را در میان مردم باز کند و سهم فراوانی از محتواهای وایرال شده در فضای مجازی را به خود اختصاص دهد.
این اولین بار نیست و قطعاً آخرین بار هم نخواهد بود که سازمان صداوسیما با از دست دادن سرمایه هایی که خود آن ها را پرورش داده، باعث می شود که رسانه ملی با قحطی بزرگ آثار خوب و درست و حسابی مواجه شود.
احسان علیخانی که تا همین چند سال پیش تولیدات پر بازدیدی همچون ماه عسل و عصر جدید را در چندین فصل متوالی برای سازمان صداوسیما تهیه و اجرا می کرد الان به نیرویی برای رقبای سرسخت سازمان تبدیل شده که به راحتی می تواند تنها با انتشار یک قسمت از فصل دوم جوکر، چنان شور و هیجانی در میان مردم ایجاد کند که آنها را در انتظار قسمت دوم باقی بگذارد.
احسان علیخانی برنامه سازی را به خوبی از سازمان یاد گرفته و به خوبی ذائقه مخاطب را می شناسد. همان گونه که رامبد جوان با ساخت چندین فصل از خندوانه به تنهایی توانسته بود آمار تماشای تلویزیون را بالا نگه دارد، احسان علیخانی نیز می توانست با ادامه ساخت عصر جدید علاوه بر معرفی استعدادهای نابی همچون عرفان طهماسبی که به تازگی مجوز اولین کنسرت خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده، مخاطب را مجاب به تماشای برنامه های اختصاصی تلویزیون ملی کند.
علاوه بر علیخانی و جوان، مهران مدیری نیز از آن دست استعدادهایی بود که صداوسیمای کنونی او را کنار گذاشت. مهران مدیری که یکی از پرکارترین طنازهای صداوسیما در دو دهه اخیر به حساب می آید حتی با برنامه تالک شو دورهمی نیز توانسته بود بسیاری از مخاطبان تلویزیون را سر پا نگه دارد ولی صد حسرت که مهران مدیری نیز با سوء رفتارهای خود و مدیریت مدیران صدا و سیما، به پلتفرم های نمایش خانگی کوچ و الان از قاب پلتفرمها و برای آنها مخاطب جذب می کند.
رئالیتی شوی اسکار که چند هفته ای به کارگردانی و اجرای مهران مدیری و با پخش از پلتفرم فیلیمو مهمان خانه های مردم بود یکی از کارهای پرطرفدار و پرمخاطب مدیری در رزومه وی محسوب می شود.
مدیران فعلی سازمان صداوسیما با از دست دادن چنین ظرفیتی به راحتی آن را تقدیم پلتفرم ها کردند تا بیش از پیش ریزش مخاطب را احساس کنند.
با گواهی آماری که خود سازمان صداوسیما منتشر کرده، رسانه ملی در چند سال اخیر به جز یکی دو مورد خاص نتوانسته با آثار خود مخاطب را راضی نگه دارد. ساخت سریال های تاریخی با هزینه بالا، کُمدی های دست چندمی که حتی از بدترین اثر مهران مدیری نیز چندین رتبه پایین ترند تنها هزینه روی دست مدیران بالادستی گذاشته و نتوانسته حتی ذره ای به مخاطبان رو به افول این سازمان کمکی بکند.
داستانِ سازمان ها متاسفانه در اکثر دولت های پیشین همین بوده و هست. حیف و میل بیت المال بدون خروجیِ درست و نارضایتی مردم، به رویه ای ثابت و روتین تبدیل شده و جالب ماجرا اینجاست که هیچکس عزمی برای خروج از این بحران های خود ساخته ندارد.
رسانه ملی برای فرار از معضلی که امروز به بحران تبدیل شده نیاز به تعدیل برخی عقاید کهنه و انقضا گذشته دارد. با تعدیل برخی تفکراتی که به فرار برخی چهره های مخاطب پسند منجر شده می توان به آینده امیدوار بود که دوباره مردم حتی با وجود پلتفرم های نمایش خانگی به دلیل کیفیت بالای تولیدات صداوسیما، با قاب تلویزیون آشتی کنند.
این خبر توسط سایت خبرآنلاین منتشر شده و خبر ناب صرفا آن را به اشتراک گذاشته است.
منبع : خبرآنلاین
- عکسچهره واقعی بازیگر نقش دیبا در سریال طوبی - تفاوت فاحش خارج از سریال + تصاویر و بیوگرافی شیما جعفرزاده
- رونمایی (نفس) دختر پژمان بازغی از تیپ و چهره متفاوت اش
- تصاویر ویلای بهشتی و محشر بهرام رادان و مینا مختاری در رامسر ! - حسرت به دل مردم می گذارند !
- اشکان خطیبی برای نخستین بار از پدر خوشتیپش رونمایی کرد
- بررسی استایل سراسر ایرانی هانده ارچل در ایران + عکس تغییر چهره بدون آرایش و لاغری عجیب
- تغییرات چهره نقش خنگ ترین بازیگران (لیسانسه ها) بعد از 5 سال - چی بودند و چی شدند؟!
- عکس زیرخاکی از کودکی لیلا حاتمی و لیلی رشیدی
- زیرکی نفیسه روشن در این عکس را ببینید
- دونگ ئی، بانویی که یک تنه مقابل ظلم و ستم ایستاد
- بررسی استایل باحجاب و زیبای هانده ارچل با شال سفید رنگ - شیک و اصیل+عکس
- کلکسیون کلاه محمدرضا شریفی نیا در اتاقش که توسط دخترش به تصویر کشیده شده - ماشالا برا خودش یه پا مغازه ست+عکس
- مینی ژوپ چرمی هانده ارچل او را جذاب تر از همیشه کرد+عکس
- خانم مجری تلویزیون رسما رد داد - تصاویر شوکه کننده تغییر چهره و اندام ندا غفاری بعد 3 سال در 48 سالگی
- تیپ و چهره تازه (مرضیه) سریال بچه مهندس بعد 4 سال
- تغییر چهره غافلگیرکننده (مرضیه مادر فرهاد) در سریال شهرزاد بعد 9 سال !
- این 16 بازیگر ایرانی خوش پوش ترین استایل ها را در تابستان داشتند - از الناز تا بهنوش + عکس
- خیالتان راحت، موسیقی رپ خطرناک نیست!
- محمدرضا شجریان و حسین علیزاده در قابی بسیار متفاوت - عکس
- دیوید فینچر با نتفلیکس می ماند - ساخت یک فیلم بلند دیگر
- گزارش عملکرد بیمه تکمیلی صندوق اعتباری هنر در سال 1403- 1402
- (هومر) نشسته در تهران!
- شرایط سفر به امارات با ویزای توریستی - شرایط سفر افراد زیر 18 سال
- (اتاق بغلی) پدرو آلمادوار در ونیز درخشید - 17 دقیقه تشویق ایستاده
- پیکر (محمد علی بهمنی) در تالار شهید آوینی بندرعباس آرام گرفت
- سمیعی: یزد پرچمدار موسیقی مذهبی است
- بزرگداشت فرامرز قریبیان جمعه برگزار می شود
- مهلت ارسال آثار بخش رقابتی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تمدید شد
- پیام هایی برای درگذشت جلیل تجلیل